Har empati och försäljning något gemensamt?

Posted by Christer Bäckman on 2017-01-20 17:41

Find me on:

Samba-JonasKullman-1412-9094_800x800.jpgEmpati kan sägas vara förmågan att sätta sig in i andras situation. Att en annan människa känner ett ärligt och äkta engagemang och att vi lyssnar för att försöka förstå hur motparten upplever och känner. Vid ett empatiskt förhållningssätt lyssnar man in vad den andre vill förmedla, men visar också genom ett positivt kroppsspråk och meningsfulla, framåtriktade frågor att man förstått och vill ge positiv energi till motparten.

Lyssna & ställ frågor

Vi är övertygade om att empati och försäljning har väldigt mycket gemensamt. En grundbult i en framgångsrik relation vilket också är nyckeln till en bra kund-säljar-relation är att LYSSNA – inte för att få börja prata utan för att verkligen förstå - och att ställa rätt FRÅGOR.

Har du någon gång stött på en person som har svårt att titta dig i ögonen, flackar med blicken, är fullt upptagen med att höra sin egen röst, fyller i meningar och kommer med sina egna erfarenheter och lösningar direkt de dyker upp i huvudet, inte har tålamod att lyssna etc. Personen kanske egentligen kan vara intresserad av att lyssna men hjärnan har redan satt igång sin ”autopilot” och skapat något som den bara MÅSTE få förmedla innan tanken försvinner ut i intet. Målet är bara att sälja – inte att förstå. Känner du igen situationen? Vad tycker du om den?

Samba-JonasKullman-1412-828_800x800.jpgAlla har vi nog både bra och mindre bra exempel på hur vi och andra säljare agerat. Låt oss lära av varandra och hitta den bästa person vi skulle vilja möta – och själv vara. En bra filosofi är att först samtala lugnt och lyssna för att skapa förtroende och en bild av nuläget. När du har etablerat ett förtroende och ditt engagemang upplevs äkta – läget känns rätt – är kunden beredd att lyssna på din syn eller ta emot ditt budskap. Ett bra perspektiv är: HJÄLP KUNDEN ATT TA RÄTT BESLUT.

För att kunna lyssna aktivt behöver vi vara i balans med oss själva, vara fokuserade, lugna samt känna glädje och nyfikenhet i att vilja lyssna för att förstå. Att vara stressad eller ofokuserad däremot bygger inte rätt kemi för att nå fram. Mental träning kan hjälpa dig att försätta dig i rätt tillstånd för att aktivt lyssna. Det går att träna upp sin empatiska förmåga!

Och – bara för att vara tydlig: Att vara empatisk betyder inte att vi inte ska agera, påverka och lyfta fram vår produkt eller tjänst i mötet eller våga visa och driva energi – men det måste ske på rätt sätt och vid rätt tidpunkt.

3 träningsövningar

Är du nyfiken på att utveckla din empatiska förmåga?  Här är tre övningar i empati som kan vässa din försäljning. Ladda ner övningarna och en medföljande träningsdagbok med fokus på den personliga egenskapen EMPATI. Övningarna handlar om:

  • Aktivt lyssnande
  • Utvecklad förståelse
  • Att ställa öppna frågor

 NYFIKEN PÅ: Träningsdagbok Empati

Topics: säljträning, empati

Samba vässar dig & ditt företag

Vi tror på konstant utveckling och träning, i vår blogg vill vi inspirera till att utvecklas som individ och vässa detaljerna i ditt säljarbete. 

SIGN UP: följ bloggen

Inlägg

<