Upplevelser i en annan värld ger nya perspektiv

Posted by Sara Carlemår on 2017-10-24 23:40

Find me on:

I denna bloggserie uppdelad i tre vill vi dela med oss av vår resa i Iran, våra förberedelser INFÖR, våra upplevelser UNDER och våra erfarenheter EFTER resan.

Vilka upplevelser! Jag försöker beskriva dem i en form av reseberättelse blandat med egna reflektioner.  Upplevelser kan verkligen förändra perspektiv på saker och ting. På många sätt upplever jag Iran, inte bara som en annan del av världen, utan faktiskt en helt annan typ av värld. Det bli intressant att se vilka andra perspektiv och tankar vi tar med oss här ifrån.

Golestan Palace, Teheran IRAN.

Vi reser med en grupp medbjudna av Lars-Eric Uneståhl och coachnätverket inom Skandinaviska Ledarhögskolan och har nu varit på plats i landet några dagar.  Vissa tolknings fel kan självklart finnas men jag har försökt att fånga upp fakta och information som kan vara intressant och blandat dessa med egna reflektioner.

Är du nyfiken på våra förberedelser inför resan eller hur det kommer sig att vi är här, läs bloggartikelnIran en spännande hållpunkt på resan mot Sambas långsiktiga mål”.

DAG 1: Sightseeing Teheran & besök hos Sveriges Ambassadör

Vi klev ut på flygplatsen i Teheran vid 05 lördagen den 21 oktober och möttes av en fantastisk soluppgång.

Något påtagligt och praktiskt som jag funderat över innan resan är just kvinnors klädsel och kravet att bära slöja ”hijab”. Jag slogs direkt av att alla kvinnor verkligen bär sjal men dock lite ”ledigare” än jag förväntat mig. Däremot är det långt många fler som bär hellång svart ”chador” än vad jag väntat men det visade sig ha en delvis ha en naturlig koppling. Större delen av Irans befolkning är Shiamuslimer och vår motsvarighet till oktober månad är en sorgemånad. De sörjer och ”hyllar” en av sin Profeter ”Hosein”, bland annat visas det genom svarta flaggor, att extra många kvinnor bär dessa svarta hellånga chadorer och en allmänt dämpad stämning. Många djupt religiösa bär alltid chador när de är utanför sitt hem men som jag har förstått det extra många under denna period.

Jag har både hört och läst att Iranierna är väldigt vänliga, att de uppskattar turister eftersom det är så få västerlänningar som besöker landet. Det fick jag uppleva direkt genom ett ”Enjoy your stay!” på gatan utanför hotellet när vi anlänt och vidare många nyfikna som hälsar i farten eller kommer fram och vill prata. Fantastiskt härligt.

I Teheran bor ca 8 Miljoner innevånare, dagtid är det ca 10 Miljoner personer i staden. Vår guide Najmeh kommer att vara med på hela resan vilket känns bra. Hon är en Iranska som nu bor och studerar turism i Milano, Italien och tycker att det är härligt att få visa upp sitt land för turister.

Den första dagen besökte vi Golestan Palace och senare Sveriges Ambassadör i Iran. Golestan Palace är uppdelat i olika byggnader och ett häftigt överdåd av glasarkitektur. Lite VÄL mycket för oss sparsmakade skandinaver men häftigt att se. Palatset användes särskilt under somrarna och vid olika högtider och andra tillfällen.

Lars-Erik Uneståhl & co på Golestan Palace, Teheran IRAN.

Staden Teheran sjuder av liv.

På kvällen hade vi ett inbokat besök hos den Svenska Ambassadören Helena Sångeland, i Residenset där den svenska Ambassadören bor och har särskilda mottagningar. Helena har varit vår representant i Iran i ungefär ett år, hon har tidigare jobbat inom UD på olika uppdrag inom och utanför Sverige i många år. Helena berättade om historik och nutid i Iran, frågor som kultur, religion, statsskick, handel och utbildning. Även så klart om Ambassadens arbete där frågor som mänskliga rättigheter, entreprenörskap och bilden av Sverige är högt på agendan. Oerhört intressant!

Svenska Ambassadören Helena Sångeland i Residenset, Teheran IRAN.

Landet Iran är en teokrati vilket innebär att den politisk ledare är samma som den andlige ledaren. Sharialagar tillämpas fullt ut, med spöstraff, räder hemma hos människor och förekomster av offentliga avrättningar. Vittnesmål av en kvinna är värt 50% av en mans vittnesmål. Behöver eller vill en kvinna ha ett pass behövs ett godkännande av make, pappa eller bror. Per automatik mister kvinnor vårdnaden av sina barn vid en skilsmässa, om barnen är över 9 år. Det finns ett revolutionsgarde kopplade till den konservativa religiösa sidan som jobbar för att säkra förhållningssättet.

70% av Irans befolkning är under 30 år, något som vi alla i gruppen blev förvånade över. Det är ett land som satsar stort på utbildning, barnen går i obligatorisk skola mellan 7 och 13 år och många läser vidare därefter. På universiteten är det övervägande stor del kvinnor.

Ett exempel av Ambassadens arbete var att hålla fotoutställningen ”Swedish dads”, där svenska pappor porträtteras med sina barn i en vardaglig miljö. Ett härligt sätt att visa både bilden av Sverige och vår syn på jämlikhet i relationer. Ett exempel då den svenska Ambasadens tvingades anpassa sig var vid ett kulturellt besök. En kör skulle hålla ett framträdande men då kvinnor inte får framföra solosång (!) tvingades kören justera sin repertoar där kvinnliga solister fick sjunga solopartierna i par istället.

Helena känns som en fantastisk representant för Sverige, min känsla när vi gick därifrån var att ”har Sverige representanter som henne runt om i världen känner jag mig både trygg och stolt."

På besök med SLH hos Svenska Ambassadören i Teheran, IRAN.

DAG 2: Sightseeing i Teheran & söderut

Dag två började vi efter frukost med Irans Nationalmuseum, en känsla av att kliva in i mänsklighetens tidskapsel. Staden ”Susa” är Irans och sägs vara en av världens viktigaste arkeologiska platser. Speciell känsla att gå runt bland hantverk och tillhörigheter från över 5000år sedan.

Handväska eller Kettlebell?! Stenvikt från Bronsåldern ca 2600-2400 före Kristus. Vi skiljer oss alltså inte så mycket mot för 5000 år sedan.

På den Teheran old Basar flanerade vi runt njöt av intrycken. Iran är kända för pistagenötter, kryddor, mattor, silkessjalar, koppar och keramikfat och mycket mer. Vi köpte nötter, sjalar, granatäppeljuice och god Iransk mat med oss som lunch under bussresan vidare.

Teheran old Basar, IRAN.

Åkte sedan buss söderut och checkade in på att magiskt hotell i ökenstaden Kashan. Hotellets nya del invigdes en månad innan vi kom dit. En oerhört vacker innergård och smakfulla, modernt inredda rum. I Kashan lever många av textil genom att väva mattor eller tyger. Man odlar även frukt och i viss utsträckning ris.

Innan middagen tog Christer och jag resans första träningspass. Som kvinna blev löparpasset i hijab, ovant men helt ok. Frågade vår guide om hur vanligt det är med fysträning i Iran och bland unga förekommer det en hel del. Att två långa skandinaver springer längs gatorna i Kashan och kör intervaller på stadens bakgator var dock något som väckte en hel del nyfikenhet. Glada barn ropade och många sprack upp i ett förvånat eller nyfiket leende.

En reflektion så här några dagar in på resan är skillnaderna i teknik. Internetuppkoppling finns men är ofta oerhört långsam samtidigt som den direkta tillgången till digitala kanaler som Facebook, Youtube och Google är spärrade vilket tillsammans gör att det verkligen är begränsade möjligheter att nå ut.

Det är ett vackert land och på många sätt olikt Sverige och jag är tacksam över möjligheten att få uppleva det för att skapa mig en egen bild. Vi är många i gruppen som har haft fina möten med det Iranska folket. Många är nyfikna och öppenhjärtliga, kommer fram och frågar vart vi kommer ifrån eller om de får fota oss och öppnar upp till härliga samtal.

DAG 3: Handelsplats, badhus, trädgård & bergsby

Vi vaknade upp i denna vackra miljö som tagen ur Tusen och en natt.

Under dag tre hade vi först tre hållplatser i eller kring Kashan. Staden är en gammal ökenstad känd för sin speciella arkitektur, sin historia och den väl genomtänkta placeringen mitt emellan Teheran och Esfahan.

Gamla huset Tabatabee House som byggdes som hyllning till hustrun i mitten av 1800-talet. Det tog 18 år att färdigställa och 150 konstnärer från när och fjärran anlitades för utsmyckningarna. Det användes förutom som familjens bostad till övernattning för handelsresande och en form av handelsplats. Den traditionella trädgårdsarkitekturen med en tydlig vattenspegel i mitten stöter vi på igen, vackert och rogivande.

Sara och Lars-Erik, Tabatabee House, Kashan IRAN.

Tabatabee House, IRAN.

Sultan Amir Ahmad Historical Bath, ett vackert badhus och typ av Hammam som användes av alla samhällsklasser. Vissa delar för viktiga samtal och möten, andra för rekreation och möjligheten att tvätta sig, innan varje hushåll hade bad eller duschmöjligheter hemma. Badhuset dateras tillbaka till Safavid och Qajar-eran och byggnaden är en komplex konstruktion, särskilt taket är vackert med små ”domes”, var och en med konvexa glas för att ta in ljus men förhindra insyn.

Sultan Amir Ahmad Historical Bath, IRAN.

En ljuvlig liten rullande espressobar stod lämpligt nog utanför när de kaffetörstande Svenska turisterna kom ut från visningen av badet. <3

Fin Garden, en oerhört vacker trädgård som anlades i Kashan under Safavid perioden, främst för rekreation på de långa resorna mellan Teheran och Esfahan.

Fin Garden, Kashan IRAN

Fin Garden, Kashan IRAN.

Bergsbyn Abyaneh som genom en vattenkälla gör att denna annars ökenliknande trakt är prunkande grön just i denna bergets långa skreva och den här byn.

Abyaneh, IRAN.

DAG 4 : Staden Esfahans gator och torg

När morgonen kom antog vi direkt staden Esfahan som visade sig vara oerhört vacker. Mycket grönska, många parker och ett fantastiskt vackert torg. Genom staden rinner en stor flod som dock just nu var torrlagd. I olika perioder leder man medvetet om flödet av vatten till närliggande områden för odlingar av olika slag.

Naqsh-e Jahantorget anlades för att skapa en vacker plats och uppfördes mellan 1598-1629 av Irans dåvarande kung. Det är fortfarande idag världens näst största torg efter Himmelska Fridens torg i Peking. Tanken var förutom att skapa en vacker plats, att samla både palats, religion och handel genom att bygga både ett palats, en moské och låta stadens basar gå bland annat runt torget.

Naqsh-e Jahansquare

Naqsh-e Jahansquare, IRAN.

Gigantiska och fantastiksa Shejk Lotfollah-moskén vid Naqsh-e Jahantorget. Spana in bilden ordentligt - tittar du noga ser du en byggnadsarbetare på en platå, mitt på moskéns "dome", bra perspektiv på byggets storhet. Moskén uppfördes mellan 1602 och 1619.

Shejk Lotfollah-moskén vid Naqsh-e Jahantorget, Esfahan IRAN.

Dagen avslutades med en gemensam middag på en klassisk Irans restaurang. En 17-årig tjej som åt middag på restaurangen tillsammans med sin familj kom fram och bad om att få fotografera sig tillsammans med oss, något som hänt flera gånger varje dag under vår resa…. Det visar på hur oerhört få västerlänningar de har på besök i landet men känns bara fantastiskt roligt. Med på bilden är 10 årige Hossein, vår busschaufförs son samt Jan som varit reseledare från Sverige och hans fru Åsa.

DAG 5: Shopping & flygtripp till kongresstaden

Tänk att vi redan har ett ”favoritställe” i Iran! Torget Naqsh-e Jahan ,en oerhört vacker plats ch som direkt bleve en favorit – torget som sådant, en mysig takrestaurang med traditionell Iransk mat och ett härligt kaffestopp på en liten innergård. Förutom att ta långa njutfulla stop shoppade vi vidare på marknaden bland vackra kopparfat, silkessjalar, kryddor, nötter och torkad frukt.

Takrestaurang, Naqsh-e Jahan Esfahan, IRAN Takrestaurang, Naqsh-e Jahan Esfahan, IRAN

Basar, Esfahan IRAN. Esfahan, IRAN.

Ytterligare sightseeing innan vi tog en flygtripp till resans sista Iran-destination Mashhad, där kongressen hålls. I den Armenska zonen i Esfahan lever Muslimer, Kristna och Judar fredligt tillsammans sedan århundraden tillbaka. Armenska zonen i Esfahan, IRAN

På flygplatsen möttes vi av tre tandläkarstudenter som är en del av kongressens arrangörsstab. De var våra värdar under helgen och att vi internationella gäster välkomnades med rosor kändes så klart riktigt härligt! Mashhad Pars Hotel ska vara stadens finaste hotell, ett riktigt stort komplex där även föreläsningar och workshops hålls.

DAG 6-8: Kongress i Mashhad

Första dagen av kongressen ”The first International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences”. Medicine Doctor Mehdi Fathi som organisatör av kongressen välkomnar alla tillsammans med sitt team från Universitetet i Mashhad. Dr Mehdi Fathi har själv ett par sessioner under kongressen och är en karismatisk kirurg som praktiserar hypnos under operationer.

M.Dr. Mehdi Fathi, International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN. International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN.

Som internationella gäster väcker vi mycket nyfikenhet. Kongressens deltagare är övervägande kvinnor och de är även kvinnorna som är mest nyfikna på kontakt. Främst genom att fotografera sig med oss men även många som vill samtala, både med kvinnorna och männen i vårt sällskap. Även om vi hade blivit tillfrågade om foton tidigare under resan eskallerade fotomodellandet till en ny nivå när vi kom till Mashhad.

Great meetings with Iranian women at the International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN. Great meetings with Iranian women at the International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN.

Lars-Erik Uneståhl som är Philosofie Doctor, är inbjuden som en av huvudtalarna på kongressen. Dr Uneståhl talade vid olika tillfällen under kongressens alla tre dagar och höll dessutom praktiska workshops. Temat på Lars-Eriks föredrag var ”50 years of Mental training: An overview”. Kompetent och ödmjuk som alltid framförde han sakligt sitt budskap.

P.Dr. Lars-Erik Uneståhl, International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN.

Lars-Erik Uneståhl intervjuas av Iransk TV.

Förutom Lars-Erik var Christer på schemat den första dagen. Temat: ”A systematic Mental and Physical trainingprogram for salespeople” där han pratade om vår filosofi, vårt säljträningsprogram och exempel på effekter av att arbeta på detta sätt.

Jag (Sara) stod vid sidan och njöt. Jag njöt och kände stolthet över föredraget, presentationen som sådant, av Christers insats och framförallt den förändring som vi bidrar till i företags och individers liv. Med tanke på de strukturella och kulturella skillnaderna mellan Sverige och Iran kändes det extra härligt att lyfta upp kvinnor som exempel både som case, i bilder och filmmaterial. Inspirerande, färgstarkt, sakligt och resultatfokuserat är ord som jag känner får sammanfatta min personliga känsla, även fast jag helt klart är partisk!

Under fysträningsdelen vävde Christer in en enkel övning ”Please stand up and give me 7 squats”. - Härligt att hela salen var med på övningen!

Christer Bäckman, Samba at the International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN. Christer Bäckman, Samba at the International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN.

Vi fick konkret respons på att budskapet var tydligt och hade nått ut på ett bra sätt av de Iranier efteråt kom fram och visade intresse av konceptet, nyfikna på om det går att ta del av digitalt.

- Det kändes förlösande att gå i mål med något jag gått och tänka på så länge, sa Chriter efteråt. Det är en sak att göra något du är van med och i en van miljö men här var det något HELT annat. De som känner mig vet att tala engelska i ett sådant här forum är extremt långt utanför min trygghetszon. Det var som sagt förlösande att gå i mål och kändes riktigt skönt att göra sin grej!

Christer i dialog med en kvinnlig entreprenör som arbetar med hörselhjälpmedel, vår värd fanns med som tolk när det behövdes.

Under fredagen hölls en bankett med samtliga föreläsare och internationella gäster med traditionell Iransk mat och musik. Kjell Fagéus, från det svenska sällskapet bjöd tillbaka genom ett fantastiskt klarinettstycke, härlig middag på många sätt.

Banquet at the International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN. Banquet at the International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN.

De fortsatta dagarna njuter vi av möten med alla möjliga spännande människor och av att lyssna på intressanta föreläsningar. Föreläsningarna simultantolkas från Persiska till engelska eller från engelska till Persiska beroende på talarens språk så att alla åhörare kan följa föreläsningarna.

Några av föreläsarna från vår Europa-delegation: Jörgen Oom, från Sverige, pratade om ”The importance of right mental attitude in business and life”. Sabrina Mattel , från Schweiz ”The effect of hypnosis on sports performance”. Oscar Andermo, från Sverige men som sedan 2007 bor i Dubai pratade om ”Technology – good or bad? How to use technology for mental training and peak performance in life, sports and business”.

Jörgen Oom, International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN. Sabrina Mattel, International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN.

Oscar Andermo, International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN. Dr Fathi, Dr Uneståhl and Miss Najmeh Kazemi, International congress on Mental training and Neurobehavioural Sciences, Mashhad IRAN.

Lördagen avslutades med en lyxig lunch strax utanför Mashhad. Mat är något som har varit ett spännande inslag hela resan och vi var flera som kände att denna sista gemensamma lunch toppade allt! Perfekt grillade lammrack med spännande tillbehör och god salladsbuffé. Vi har fått njuta av massor av god mat. Det Iranska köket upplever jag som smakrikt, inte starka kryddor men många och smakfulla kryddor. Lammbiff, grillade kycklingspett och grillad fisk, fylld aubergine, goda risrätter och röror, grönsaker, frukt och nötter. Efterrätter som saffransglass, pistagenougat, ostkaka och vanilj crème med färska äpplen.

Skriver de sista raderna på flygplatsen innan jag uppdaterar bloggen. Kan konstatera att jag fått med mig många nya perspektiv, på olika sätt, och att det kommer att krävas tid att smälta denna intressanta resa. Ta in och smälta helheten, delvis yrkesmässigt, men framförallt på ett mänskligt plan. Ser fram emot att landa på hemmaplan för att sedan samla tankarna och återkomma med reflektioner och erfarenheter EFTER resan.

Topics: Iran 2017, Mental training in sales, mental träning för säljare

Samba vässar dig & ditt företag

Vi tror på konstant utveckling och träning, i vår blogg vill vi inspirera till att utvecklas som individ och vässa detaljerna i ditt säljarbete.