meraskog

Aktuellt ämne då Samba syr ihop vårens kommunikation för Meraskog.

Sambas syn på kommunikation är att väva ihop en helhet för att nå en optimal effekt. Ett tydligt budskap som ligger i linje med varumärkesstrategin och genomsyras i alla kanaler. För skogsägare i mellersta Norrland är STORM ett aktuellt ämne liksom för skogsrådgivarna på Meraskog. Vårens kommunikation vävs ihop under temat “Stå stadigt när det blåser”. Slutet av 2013 blev ödesdigert för många skogsägare i mellersta Norrland då två riktigt stora stormar drog fram över regionen. På sina ställen var konsekvenserna förödande och det krävs stora insatser för att rädda virkesvärden samtidigt som man måste förhindra ytterligare skador på den skog som inte blåst ned. Meraskog gjorde ett aktivt val att först ta hand om sina befintliga kunder. Nu finns det utrymme att fånga upp nya kunder och samtidigt sprida information om att förebygga för framtiden, därför genomförs en kommunikationskampanj under april och maj som Samba projektlett. I kampanjen kombineras annonser i de lokala tidningarna, på de lokala tidningarnas webbsajter med en “retargeting” funktion, genom köpta sökord; Google Adwords, annonsering i sociala medier samt på den egna webben och Facebooksidan. Kommunikationen förankras internt så att alla medarbetare är medvetna om temat och därmed blir extra ambassadörer för budskapet. Ett event för befintliga kunder genomförs i början av maj, på samma tema, för att väva ihop kommunikationen bra i de egna leden. Meraskog avrundar perioden med en aktiv “säljboost” som leds av Samba för att aktivt bearbeta skogsägare som inte haft någon relation till företaget tidigare. Kanalmix: Print, webb, egen web, sociala medier, Google Adwords, kundevent, internkommunikation & “säljboost”. Arbetsgrupp: Meraskog, Olga & Friends, Webmyran & Kommunikationsbyrån Samba. KAMPANJINFORMATION_2014 V15-21

QR-orientering för Meraskogs potentiella kunder i Fäviken

Samba Marknad höll i trådarna för Meraskogs deltagande under Fäviken Game Fair 2012. Mässbesökarna möttes av en fräsch och luftig monter som verkligen stack ut i mängden i Fäviken, där Meraskog erbjöd kostnadsfri skogsrådgivning informerade om den s.k. Meraskogmodellen och bjöd på förfriskningar. Genom en QR-kodstävling kommunicerade vi med den ”Nya generationens skogsägare” som är Meraskog prioriterade målgrupp. En typ av orientering där besökaren scannade in en s.k. QR-kod med hjälp av sin smartphone. De fick en koordinat till nästa station och en digital ledtråd till ett verktyg som fanns i montern. När deltagarna listat ut vilket verktyg som efterlystes, skulle de ta en bild med det aktuella verktyget. Efter eventet lades bilderna upp på Facebook där en omröstning http://a.pgtb.me/dhQk med avgörande om vi vem som hade snyggast pose. Vinnaren belönas med en skogs-gps. Projektgrupp: Meraskog, Webmyran, Printdekor och Samba Marknad.

Lyckat samarbete mellan Meraskog & Samba fortsätter

Meraskog anlitar Samba Marknad som sin externa marknadsavdelning och har gjort det sedan 2010. Vi på Samba Marknad är glada och stolta över att ha fortsatt förtroende för att aktivt driva marknadsarbetet framåt. Marknadsplanen för året är uppdaterad med aktiviteter som kommunicerar “den nya generationens skogsägande” så att Meraskog fortsätter ta marknadsandelar. Trots det tuffa läge som råder på skogsmarknaden ångar Meraskog på och har nyligen anställt ytterligare skogsrådgivare. Samba Marknad har i rekryteringen ansvarat för reklamkampanj, visitkort, profilkläder samt stöttat med säljcoachning för att nya medarbetare ska få bästa möjliga start.

Meraskog & Samba satsar på TV4’s vädersponsring

Meraskog är nya generationens skogsföretag, som har tagit ett helt nytt grepp om sin komunikation än vad vi är vana att se inom skogsbranschen. Med nytänkande, mod och genomtänkta strategier sticker Meraskog ut både i press, på internet och numera även i TV. Under april, maj och juni syns Meraskog i samband med TV4’s vädersändningar kvällstid. Vi satsar dessutom lite extra i Härjedlaen för att kommunicera det nya kontoret i Sveg, därför kommer Meraskog att synas i Magazinet Härjedalen, Magazinet Berg och Tidningen Härjedalen. Arbetsgrupp: Meraskog, TV 4 och Samba Marknad

Proffsiga profilbilder särskiljer Meraskog från konkurrenterna

För att bryta igenom bruset i en traditionell bransch ville vi för Meraskog förmedla en fräsch och reklamig känsla i bilderna. En gråmulen septemberdag var vi ute i skogen, en fotograf, en fotoassistent , tre modeller, en formgivare och en kommunikatör. Resultatet blev tio fantastiska profilbilder.

Fotograf Jonas Kullman och Fredrik Nordheim är det proffsiga team som fotade profilbilderna. Se resultatet och “bakom kameranbilder” här

Arbetsgrupp: MeraskogOlga & Friends, Fotograf Jonas Kullman, Fotograf Fredrik Nordheim och Samba Marknad

Samba coachade till säljfokus i Meraskogs lanseringskampanj

Under september och oktober rullade Meraskogs lanseringskampanj ut. Vi har tagit ett annorlunda grepp om bildspråk och kommunikation i en relativt traditionell bransch och responsen är bra! All marknadsföring syftar till att stötta försäljningen och Samba Marknad coachade Meraskog till konkret säljfokus i kampanjen.

Som en del av kampanjen fick drygt 2000 utvalda skogsägare inom den prioriterade målgruppen ett adresserat direktutskick i form av en folder från Meraskog. För att följa upp det och förlänga kampanjen genomfördes en fokuserad säljinsats med telefonsamtal till potentiella kunder. Målet var att få till ett möte eller djupare telefonsamtal för att presentera Meraskog närmre.

Samba projektledde kampanjen och säljcoachningen med praktisk träning i säljsamtalet och säljmötet.

Kanalmix: Webb annons & textlänk op.se ltz.se. Print ÖP, LT, TH, Skogsbilaga, B2B Skog & Mark. Direktutskick (ADR) till 2132 skogsägare.

Arbetsgrupp: Meraskog, Olga & Friends, Fotograf Jonas Kullman och Samba Marknad

Nystartade & fristående skogsbolaget Meraskog anlitar Samba

Meraskog är ett fristående företag vars affärsidé är att skapa ett långsiktigt och lönsamt skogsägande för sina kunder genom att förädla och förvalta deras skogsfastigheter.

För att nå sina långsiktiga mål med “Nya generationens skogsägande” anlitar Meraskog Samba Marknad som en extern marknadsavdelning. Det första som gjordes var att arbeta igenom varumärkesstrategin och sätta marknadsplanen för 2010-2011. Samba Marknad är imponerade över att ett så nystartat företag tar ett sådant helhetsgrepp om kommunikationen från start!

www.meraskog.com

<